Dit is voor veel mensen die op zoek zijn naar een motor een groot dilemma. Motorrijders houden immers van alle soorten motoren over het algemeen, maar sommigen hebben een hele specifieke voorkeur. Anderen vinden het lastig om hier een keuze in te kunnen maken. Om die reden is het handig om te weten waar het verschil in zit. Zoals je waarschijnlijk weet, heeft een chopper over het algemeen een hoger stuur. Chopper rijden vinden sommige mensen erg fijn, terwijl anderen dit juist maar niks vinden en hier juist niet op kunnen rijden. Doordat het ontwerp van deze choppers anders is dan dat van een racemotor, zijn de onderdelen ook anders gevormd en ingedeeld.
Racemotor
Een racemotor, zoals een kawasaki vulcan seats is er op ontworpen om zo gestroomlijnd mogelijk te zijn. Dit betekent dat je laag ligt, met je hoofd zo laag mogelijk en naar voren gericht. Het kleine schermpje voorop is daarom ook bolvormig ontworpen om dit zo aerodynamisch mogelijk te maken. Een chopper daarentegen is eerder een laid back type motor. Dit betekent dat je hierop achterover geleund zit en afhankelijk van het stuur wat je hebt, kan dit subtiel zijn, maar ook heel erg ver achterover, zoals bij sommige harley davidson sportster sturen. Houd hierbij in je achterhoofd dat je urenlang op deze motor zult zitten soms en voel dus eerst goed wat fijn voor je is en waar je geen last mee krijgt.
De motorrijders
Het is ook zo dat de verschillende motoren verschillende type gebruikers hebben en men hier vaak een associatie mee maken. Als je dit niet fijn vindt, is dit helaas ook iets waar je rekening mee moet houden. Als laatste zijn de prijzen van de onderdelen en het onderhoud erg uiteenlopend. Omdat je bij een racemotor gauw terecht kunt komen bij een werkelijke racemotor, zullen hier de prijzen hoger zijn. Een gemiddelde motor zal niet gauw aan vervanging van onderdelen toe zijn en niet vaak onderhoud nodig hebben. Het is daarom belangrijk om je van tevoren te oriƫnteren op de verkoper om niet achteraf de rapen gaar te hebben.